Naslovna / VODI BIZNIS / 5 razloga zbog kojih mladi ne započinju sopstveni biznis
mladi preduzetnici

5 razloga zbog kojih mladi ne započinju sopstveni biznis

Print Friendly

Iza nas je 2016. godina, naslovljena kao Godina preduzetništva, u kojoj je država različitim programima nastojala da podrži i potpomogne preduzetničku aktivnost, ali i proklamuje preduzetništvo kao osnovni stub moderne ekonomije. S obzirom na uspešnost projekta, on je 2017. godine prerastao u Dekadu preduzetništva, s ciljem da se i dalje pruža značajna finansijska i nefinansijska podrška ovom sektoru, jer kao što znamo, to bi trebalo neminovno da vodi do privrednog rasta i razvoja.
Statistika kaže da je u Srbiji nezaposlenost na nezavidnom nivou. Posebno zabrinjavajuće je da je prema podacima Nacionalne službe za zapošljavanje stopa nezaposlenosti mladih 31,2%. Razlozi su brojni, a posledice su dalekosežne. Osim očiglednih negativnih efekata, ovaj problem vodi i „odlivu mozgova“ u zemlje gde se lakše valorizuje znanje i gde se talenti cene. Za jednu ovakvu državu u razvoju, ovo je enorman gubitak i to na mnogo nivoa. Da Srbi ne bi postali nacionalna manjina u sopstvenoj državi, upravo su neophodni takvi državni programi i paketi koji će podsticati sopstveni biznis. Međutim, i pored primetnog poboljšanja u ovoj oblasti, dobar deo mladih ljudi se i dalje ne odlučuje na takav korak. Postavlja se pitanje – zbog čega?

1. Nedostatak finansijskih sredstava

Ovaj razlog deluje legitimno i uglavnom je praćen čuvenom rečenicom kako država izdvaja impozantne iznose na subvencije stranim investitorima, a da su domaća mikro, mala i srednja preduzeća u potpunosti izuzeta. Uz samo delimično slaganje, moramo naglasiti i da je na vrlo nezadovoljavajućem nivou informisanost potencijalnih i postojećih preduzetnika o izvorima finansiranja i programima podrške od strane ministarstva, Fonda za razvoj, specijalizovanih privrednih društava, Evropske Unije, itd. Takođe, ljudi često nisu svesni da im za sam početak poslovanja nije potrebna enormna količina novca, o čemu svedoči podatak da mnogi otpočinju svoj prvi biznis tako što samo ulažu sopstvenu ušteđevinu ili uz pomoć pozajmice porodice/prijatelja.

young man2. Manjak iskustva

Preduzetničko iskustvo se, generalno, i ne može steći na fakultetu ili kroz literaturu, već jedino kroz direktno uključivanje u tokove – formiranjem sopstvenog biznisa, ili najpre kroz angažman u korporativnom sektoru i praktičnim učenjem pre otvaranja sopstvenog preduzeća. Zapravo, iznenadili biste se koliko ima ljudi koji su pre svoje dvadesete godine postali uspešni preduzetnici.

3. Izostajanje podrške okoline

Klasika. Vrhunac uspešnosti po užoj i široj familiji jeste zaposliti dete u državnoj firmi, čast izuzecima. Briga porodice i prijatelja zbog rizika koji je imanentan u privatnom biznisu, jeste i razumljiva, ali samo donekle. Potrebno je utvrditi kada je manjak njihove podrške rezultat upravo takve brige, a kada realnog karaktera (možda Vaša ideja nije kvalitetno razrađena?) Zbog toga je neophodno konsultovati se sa stručnim osobama iz specijalizovanih društava (koji često osim finansijske mogu da pruže i značajnu psihičku podršku) ili osobama koje smatrate kompetentnim, a neutralnim.

4. Nedovoljno vere u sebe

Proizilazi iz prethodno navedenih razloga. Ukoliko niste sigurni da li ste Vi uopšte stvoreni za privatni biznis, preporučujemo razne seminare, konferencije, simulacije, kurseve gde se možete u određenoj meri upoznati sa izazovima koje on nosi. Još jedna činjenica – retko kome prvi poslovni poduhvat bude uspešan, tako da, bez očajavanja, uspeh se sastoji iz gomile neuspeha, bitno je samo ne odustati.

5. Nedovoljno vere u sistem

Da, porezi i doprinosi su visoki, dobijanje dozvole je zahtevno i administracija iziskuje mnogo vremena, rad pojedinih službi je obeshrabrujuć, itd. Bez deljenja saveta o dugoročnom oporavku preduzetničkog okruženja, biramo da se nadamo da nas očekuje neko prihvatljivije vreme. Bilo kako bilo, kad ste već savladali sve interne prepreke, ne smete dopustiti da Vas demotiviše bilo kakav eksterni faktor. Koliko puta ste samo za nekog preduzetnika rekli: „pa ovo mogu i ja!“ Ako je Vaš komšija/kolega/prijatelj mogao da uspe, zašto ne biste i Vi? Verujte, za uspeh Vam je samo potrebna dobra ideja, malo sreće i puno hrabrosti!
yes you can

 

Nina Bojić

nina@preduzetnik.rs

Za vas preporučujemo:

vrste brendova

5 načina za brendiranje vašeg proizvoda

Da li i vi obožavate neki proizvod bez očiglednog ili razumljivog razloga? Da li često …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *