Da li i vi obožavate neki proizvod bez očiglednog ili razumljivog razloga? Da li često kupujete nešto iako ste svesni da tržište nudi bolje, kvalitetnije supstitute, čak i po realnijoj ceni? Ili ćete posetiti McDonald’s u svakoj novoj državi (umesto da uživate u njihovoj domaćoj kuhinji), jer vam je, eto njegov logo u glavi, a ime zvuči poznato? Ako je odgovor da, onda znate kakvu moć nosi brendiranje .
Prema definiciji, brend jeste ime, termin, znak, simbol, dizajn ili kombinacija svega navedenog u identifikovanju roba ili usluga prodavca i diferenciranju istog od konkurencije. Međutim, ja bih ga ipak definisala kao razliku između onih proizvođača koji su stvorili neraskidivu vezu s kupcima i onih koji nikada neće biti otkriveni. Nažalost, njegovo kreiranje se ne dešava preko noći i ne možete nazvati dobavljača i naručiti „jedan brend za moju aroniju“. Zato vam predstavljamo 5 načina koji su često zanemareni od strane naših proizvođača, a značajno mogu učvrstiti i ojačati vaš odnos sa kupcima.
1.Koncentrišite se na „priču“, a manje na karakteristike vašeg proizvoda.
Znači, kvalitetniji marketing. Za neke kompanije bi se pre reklo da prodaju priču, a ne proizvod. Cilj je izazvati emocije kod kupaca, jer se svi mi daleko više vodimo srcem nego mozgom u skoro svemu. Činjenica. Svaki proizvod koji ostavi utisak na nas se urezuje u pamćenje i javlja svaki put kad dođe vreme za kupovinu (tzv.emocionalno brendiranje). Ovo je malo diskutabilno, ali moguće je čak i izazivanjem negativnih osećanja proizvesti sličan efekat (setite se reklama za prašak koje strašno nerviraju, a mnogo je primera i izazivanja straha, osećaja krivice, itd, a sve u cilju što jačeg efekta). Ja, na primer, volim ono što me podseća na detinjstvo, nosi duhovitu poruku, lepo izgleda ili je čokoladno.

2.Trudite se da budete ono što jeste.
Čak i najefektivniji marketing vam neće pomoći ako proizvod/usluga ne sadrži ni najmanje karakteristike iz vaše reklame. Čak i ako uspete da „prevarite“ kupce, to nije strategija koja će se održati na dugi rok. Ako oni utvrde da nisu pogrešili u odluci da izaberu vas i to učine ponovo, dolazite do lojalnih kupaca što je osnova brenda.
3.Ne morate nužno pratiti trendove.
Čak i u Srbiji, koja kaska za novinama, nezahvalno je pratiti trendove i ići u korak s njima. Umesto toga, fokusirajte se na problem svakodnevnog čoveka i kako ga rešiti. Ako radite ono što volite i umete, lakše ćete se diferencirati od ostalih, jer ćete ponuditi najbitniju stvar – autentičnost.
4.Budite vidljivi na društvenim mrežama.
Danas se ovo svakako podrazumeva, ali mnoge treba podsetiti. Osim vođenja sopstvenog sajta, neophodno je i posedovati profile na što više društvenih mreža (ja čak i kad naručujem pizzu proverim prvo njihov profil). Pogotovo ako su vam ciljna grupa mlađi ljudi, ali danas imamo i penzionere na Facebook-u, tako da ništa više nije ograničenje. Zašto je ovo bitno? Logika je sledeća: na ovaj način vi ostvarujete najveći reach i to će biti vaš najveći saveznik kada se rešite na proširenje svog biznisa.
5.Osim toga, morate naći načina i da budete vidljivi „offline“. Posetite sajmove, seminare, konferencije, povežite se sa ljudima i naravno, klijentima. Dajte priliku kupcima da vam uživo daju svoje iskreno mišljenje i budite u kontaktu sa njima, jer je njihov feedback nešto najvrednije za vas. Samo onaj ko zaista razume potrebe i želje svojih kupaca će moći da se izdvoji u moru nevidljivih i nezanimljivih konkurenata i načini svoj proizvod brendom!
Nina Bojić
nina@preduzetnik.rs