Naslovna / VODI BIZNIS / Kritikujte ali nežno!

Kritikujte ali nežno!

Print Friendly

Biti kritičar je lako, kritikovati je još lakše. Ipak konstruktivna kritika, najrafiniraniji i efektivniji kritički osvrt na neku stvar, je umetnost izbegavanja zanovetanja, sitničarenja i unapred negativnog stava. Ništa ne pogađa ljude tako kao nefer, netaktična i neosnovana kritika. Ipak, u nekim trenucima, konstruktivna kritika predstavlja osnov održanja dobrih poslovnih odnosa.

Najbolji način da oprezno ponudite konstruktivnu kritiku zavisi umnogome od odnosa i osobina ličnosti kojima je nudite. Ovaj članak nudi vam pre nekoliko teza nego iscrpljujuću analizu posle koje vam ništa neće biti jasno. Evo nekoliko saveta koji vam mogu biti od koristi ako ih pametno iskoristite:

Shvatite da je odnos vrlo bitan. Nebitno da li muž kritikuje ženu, poslodavac zaposlene, vođa projekta članove tima – pristupi konstruktivne kritike mogu se primeniti u svim slučajevima. Ipak, uspeh zavisi od dogovora i razumevanja sa obe strane. Na primer, poslodavac će kritikovati zaposlene ukoliko se u startu ne razjasni koja su njegova očekivanja i koje su njihove obaveze. Kad kolega kritikuje saradnika, pristup mora biti delikatniji jer ne postoji razlika u autoritetu ni položaju. Zapamtite da je, jednom kad je diskusija i kritika završena, najbitnije zadržati poštovanje i ostati u dobrim odnosima.

Razmislite o pretpostavkama. Većina ljudi polazi od pretpostavke da je u pravu, a da svi ostali greše i da se njihova životna misija sastoji u preobražaju ovih drugih. Ako pogledamo diskusiju sa ove druge strane, to više liči na neproduktivnu, demotivacionu kritiku. Pre nego što usmerite svoju kritiku ka nekom, razmislite da li imate pogrešne pretpostavke o vašem odnosu ili pogrešna očekivanja o pristupu te osobe nekoj situaciji ili projektu. Na primer, ako kritikujete nekog zato što vas nikad ne sluša, vi polazite od pretpostavke da ste jasni u izražavanju ili da posmatrate stvari iz istog ugla. A da li je baš tako? Predhodna analiza potencijalnih pretpostavki može vam pomoći da postavite dobru osnovu za pozitivnu diskusiju.

Opustite se i koncentrišite pre sastanka. Ako ste nervozni kad treba da budete kritični prema nekom, ili se osećate isfrustrirano i uvređeno zbog nečjeg ponašanja, desiće vam se da usred diskusije upadnete u stanje stresa. Mnogo bolji način je da iskoristite nekoliko minuta da se opustite, dišete duboko i polako i da shvatite da je osnovni cilj diskusije da se postigne dogovor. Opušteni i koncentrisani doprinećete pozitivnom tonu diskusije i prijaćete mnogo više sagovornicima nego da ste svađalački nastrojeni.

Podelite namere. Pre nego što počnete da kritikujete, proverite vlastite namere. Zašto želite da drugi saznaju da su pogrešili ili da vas je njihovo ponašanje uvredilo ili iziritiralo. Ovo predstavlja dobar test da uvidite da li je ono što kritikujete stvarno bitno za posao, da li je samo drugačiji način da se posao obavi ili najgore, vi, lično, imate neki problem s tim. Zato ublažite kritiku tako što ćete podeliti namere. Možete reći: „Hoću da razgovaram sa tobom jer želim da naša grupa bude najbolja i da svi budemo ponosni na to što radimo“ ili „Moram ovo da ti kažem jer me frustrira činjenica da se moram odreći nekih prednosti, ali mi je vrlo bitno da i dalje ostvarimo dobru radnu atmosferu.“

Razjasni očekivanja. Nerazjašnjena ili neizrečena očekivanja mogu da prave problem onda kad se odlučite na konstruktivnu kritiku nečjeg ponašanja ili učinka. U želji da podelite svoje namere sa drugima, možda je dobro napomenuti šta očekujete da vaše kolege/zaposleni urade i na koji

Za vas preporučujemo:

vrste brendova

5 načina za brendiranje vašeg proizvoda

Da li i vi obožavate neki proizvod bez očiglednog ili razumljivog razloga? Da li često …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *