Naslovna / VODI BIZNIS / Najčešće greške prilikom pokretanja start up-a

Najčešće greške prilikom pokretanja start up-a

Print Friendly

Kao i svaka velika stvar u životu koju smo uradili, otvaranje svoje firme donosi mnogo glavobolja, ali zapitajte se da li smo ostvarili nešto u životu bez velikog angažmana. Samim tim što moramo podneti veliku žrtvu kasniji uspeh nam je još sladji , bolji,naše samopouzdanje raste i želja za daljim uspehom. Henry Ford ima savršenu misao za sve nas ‘’ Bilo da misliš da ne možes ili da možeš da ostvariš nešto – u pravu si ‘’

Ispričaću vam na koje sam poteškoće naišao prilikom pokretanja sopstvenog start up-a:

  1. Da bi uspeo projekat koji započinjete budite spremni na odricanje i rad koji je nekada duži od 8 sati regularnog vremena.

Mnogi misle otvorio sam firmu i sada ću biti gazda. Poslovni ručkovi, putovanja, malo rada… Eh kad bi ovo bilo ovako slatko i lepo svi bi bili preduzetnici. Pokrenuti start up ne znači imati profitabilan biznis odmah nakon otvaranja. Start up je ideja koja treba da se razradi i da počne nakon godinu dana da donosi neke prihode.  Statistika kaže da 70% preduzeća se zatvore u prvoj godini postojanja, ali nemojte da vas ovo obeshrabri, već samo da bude stimulans da će te popraviti opšti prosek u Srbiji. Jer realno u zemlji ljude žele da se obogate na brzinu i ako bi mogli sa što manje rada da to učine. Ovo se nikada neće pokazati kao istinito, budite spremni da po pokretanju biznisa radite svakave poslove: administrativne, marketinške, project menadzment, pronalzak kupaca, motivacija zaposlenih… Vaše obaveze nikada se neće smanjiti već će postajati sve komplikovanije i komplikovanije, jer će shodno rastu vašeg preduzeća rasti i vaše obaveze , takođe javljaće  se i nove za koje možda treba i edukacija. Dakle budite spremni na konstatan rad i angažovanje, radićete i nešto za šta niste obučavani, jer će svi zaposleni gledati u vas i očekivati da ih obogatite. Nemojte ih izneveriti i pokažite svojim primerom koliko angažovanja treba da bi uspeli. Radite duplo više od njih jer će te ih tako najbolje motivisati.

 

  1. Izabir pravog zaposlenog.

Verovatno zbog nedostatka sredstava za odpočinajnje vašeg biznisa, bićete primorani da vaše radnike plaćate honorano. Kakav kadar je dostupan u Srbiji? Uglavnom mladi ljudi koji su završili škole i neophodno im je zaposlenje i novac. Većina njih nije ambiciozna i radila bi bilo šta da bi preživela. Pa će te i prilikom kreiranja modela isplate za ove ljude morati pravilno da razmislite, da uradite dobru analizu njihovih sposobnosti i ambicija.

Bez obzira što nemate novca da platite vrhunske radnike i medju početnicima mogu da se nadju pravi zaposleni. Samo morate dobro da proverite njihove osobine. Trebaju vam mladi polu iskusni ljudi, koji hoće da napreduju, imaju viziju svoje budućnosti i spremni su da ulože sebe u ostvarenje svog cilja. Nikada ne uzimajte za ozbiljno ljude koji nakon prvog radnog sata pričaju o njihovoj plati i tome šta su uradili. Ovakav tip ličnosti vam ne treba u vašem start-upu, jer čim neko bez iskustva misli da vredi mnogo neće taj daleko da vas odvede niti da uloži maksimum sebe, već samo ono što mu je plaćeno i šta može njemu lični benefit da donese. Bez obzira šta im date i omogućite oni će uvek biti nezadovoljni isplatama i onima šta su dobili od vas. Moj savet eliminišite sve one koji nisu spremni da rade par meseci zarad nekog ‘’ višeg cilja’’, stvaraće vam dosta glavobolja i napustiti vas čim steknu nešto malo iskustva da mogu naći zaposlenje kod nekog drugog.

Problem ovih zaposlenih je što su oni ličnosti koji nemaju neku preteranu ambiciju i viziju uspeha, to je tip osobe koja će večno raditi kod nekoga za odredjenu mesečnu platu ne razmišljajući o ulaganju u budućnost  i eventualnom prosperitetu.

Kako će te prepoznati pravog radnika?Ukoliko mu predložite rad na nekom projektu koji traje par meseci i date mu udeo u proizvodu a on se ne buni već ima ideje za bolju realizaciju projekta. Ima inicijativu za rad i ideje za unapredjene postojećih projekata. Svestan je da će mu ‘’20%’’ u celom projektu doneti veći benefit od 1000 eura koje bi dobio za razvoj tog proizvoda. Takvi ljudi su svesni koliko je zapravo procenat važan i koliko novca može da donese, imaju ambiciju i viziju da postignu nešto više od sigurne mesečne plate.

Stvorite zdrav tim ljudi koji hoće da radi, koji ima zdravu medjusobnu komunikaciji.

 

  1. Pravilno isplaćujte svoje radnike.

Pravilna isplata će motivisati vaše radnike i vezati ih za vas. Na početku ukoliko se odlučite za honorano plaćanje ( moja sugestija) uvek plaćajte  vaše radnike više od sebe. Ne zaboravite da vi još uvek niste gazda već zaposleni u svom sosptvenom start-up, jer radnici koji pristanu da rade sa vama imaju identičan ulog za sve kao i vi.  Dajte im procente u odredjenim projektima jer će te time da ih vežete za sebe I oni neće otići nakon kratkog perioda rada kod vas. Samim tim će te stvoriti zdravu ekipu za rast I razvoj vašeg preduzeća. Radnici neće iskoristiti znanje stečeno kod vas i napustiti vas, već će raditi na unapredjenju projekta kako bi on bio što profitabilniji. Ovakvim načinom obavezivanja nekog radnika, dobiće te radnike koji su uglavnom ambiciozne osobe koje će vam pružiti mogućnsot za razvoj firme. Ukoliko smatrate da vaši radnici su tu za vas i vredno rade na ostvarenju vašeg biznisa dajte im i udeo u samoj firmi. To praktikuju i mnogo veće kompanije od vas jer je proveren model za dobar stučan kadar. Jer ukoliko vaši radnici postanu I ujedno i vlasnici trudiće se da vaš proizvod uspe i bude što bolji.

  1. Odabir pravih projekata.

Prilikom pokretanja svog start upa mislio sam da ću za početak naći mnoštvo projekata na raznim freelance sajtovima i ujedno da ću tako finansirati svoj start up. Medjutim tu sam napravio ogromnu grešku koja me je za malo koštala zatvaranja firme. Nikada se ne oslanjate na projekte koji su kratkotrajni i nemaju perspektivu. Izrada sajtova i raznih dorada programa koji se plaćaju na freelance sajtovima su jednokratan prihod. Dobićete odredjenu sumu kojom će te platiti svoje radnike ( uglavnom ispod cene jer cena rada je pala zbog indijaca i pakistanaca koji rade posao gotovo za dzabe). Dakle ovakvim poslovima ne obezbedjujete nikakav progres već samo odlažete neminovno da zatvorite firmu kada više ne bude dovoljno poslova i vaši radnici steknu dovoljno iskustva da rade u drugim firmama i napuste vas. Jer realno oni nemaju interesa da čekaju svaki novi posao koji vi sklapate da bi dobili mali udeo u svemu jednostavno će da rade za sigurnu platu obavljajući razne poslove, neće da imaju glavobolju oko isplata i pronalaska novih poslova. Ovakav način finansiranja je loš i nećete uspeti da razvijete nešto dugoročno.

Izaberite projekte koji mogu biti korišćeni od široke mase korisnika. Radite mesecima na razvoju ovakvog projekta  u kome će te svi imati identičan udeo. U toku trajanja ovog projekta nalazite kratkotrajne poslove koji će barem malo obezbediti finansijsku sigurnost vašim radnicima da mogu raditi na vašem velikom projektu.

  1. Naplata velikih projekta.

Ono što nam pokazuju ogromne korporacije je da više ljudi ne kupuju servise i usluge već ih iznajmljuju u period u kojem sui m potrebni. Odnosno svi su prešli na mesečnu pretplatu za uslugu koju pružaju. Vaša cena mesečne licence nikada ne treba da bude velika. Jednostavno u vremenima krize ljudi neće da plate par hiljada evra za neku uslugu koju im vi dajete zauvek, jer možda će im ona trebati samo godinu dana. Ali rado će platiti mesečnu članarinu koja ne prelazi više desetina eura i ako im ta usluga možda nije potrebna. Odmah dolazite do zaključka pa zašto bi ja naplatio nešto što je radjeno više meseci par desetina eura mesečno kada je samo ulaganje u razvoj koštalo više hiljada eura. Pa ovim će te moći da nabavite masu klijenata koji će rado plaćati mesečnu pretplatu za tu uslugu koja im donosi ogormu korist za tu malu sumu koju plaćaju mesečno, a vama će da obezbedi stabilan mesečni prihod. Nećete imati ogromnu količinu novca odjednom ali će te imati stabilan prihod zauvek. Npr, stavite mesečnu članarinu 5 eura, ovakvom cenom potencijalno možete imati i 1000 korisnika što će vam obezbediti dovoljno novca svakog meseca da isplaćujete radnike i ulažete u nove projekte. Ako vaša cena bude par hiljada eura za neku uslugu možda će te prodati par puta vaš proizvod ali kada nemate više novca koji ste uzeli šta će te da radite? Kako da prodajte nešto toliko skupo više desetina puta ? Dakle moj savet je da napravite proizvod i naplaćuejte veoma nisku mesečnu licencu koja će obezbediti da vaš proizvod bude masovno korišćen a vaš prihod stabilan i mesečni.

 

Pokrenuti svoj start up biznis nije lako i uzeće vam dosta vremena, ali ukoliko uspete da dignete na noge jednu profitabilnu uspešnu firmu u našoj ekonomiji iskustvo koje steknete moći će te da primenite u bilo kakvoj firmi. Vaš lični portfolio će biti veoma jak i na kraju krajeva moćićete da nadjete posao u svojoj struci bilo gde. Medjutim trud i glavobolje će se višestruko isplatiti ličnom satisfakcijom kada razvijete nešto od nule. Glavna greška koju možete napraviti je da ne osnujete vaš start up odmah, jer uslovi se neće promeniti još dugi niz godina, neki bolji dani neće doći, vaše oklevanje vas samo udaljava od vašeg cilja. Zato zasučite rukave i predjite na stvar.

Autor : Jovan Krstić CEO Jonico

Email : jovan@jonico.org

Za vas preporučujemo:

vrste brendova

5 načina za brendiranje vašeg proizvoda

Da li i vi obožavate neki proizvod bez očiglednog ili razumljivog razloga? Da li često …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *