Naslovna / VODI BIZNIS / Poslovni model Canvas – Vaš lični pomoćnik!
kako izgleda canvas

Poslovni model Canvas – Vaš lični pomoćnik!

Print Friendly

Klasičan preduzetnik se koristi klasičnim načinom poslovanja i često zanemaruje benefite koje donose različiti alati koji su upravo tu da njemu olakšaju muke. Nažalost, ovo je i vrlo logično, s obzirom na nezavidan nivo informisanosti u Srbiji. Ukratko, poslovni model opisuje metod ili sredstva uz pomoć kojih će preduzeće generisati vrednost obavljajući svoju delatnost. On se može odnositi na različite aspekte poslovanja preduzeća – proizvodnju, distribuciju, vrednovanje, reklamiranje proizvoda.

Canvas poslovni model (Business Model Canvas – BMC),  postoji da se preduzeće koje je tradicionalno proizvodno orijentisano okrene ka poslovnijem načinu razmišljanja, pogotovo ako je na samom početku poslovanja. Kraće, poenta je da start-up pronađe jedinstveni poslovni model. Što se tiče razvijenijih kompanija, BMC služi za razvijanje kvalitetne strategije upravljanja i postojećih poslovnih modela.

Najveći značaj ovog alata jeste jednostavnost, a poznato je da ono što štedi vreme, štedi i novac. S druge strane, to je nešto što možete kompletno sami da uradite, bez dodatnih troškova oko konsultanata, agencija i drugih. Ovo je bitna distinkcija u odnosu na dosadanje slične, kompleksne modele. BMC je tu da poboljša vašu konkurentnost ili učvrsti poziciju na tržištu. Ako se na sve to još i doda rizik koji je imanentan u privatnom biznisu, suvišno je naglašavati njegovu neophodnost.

canvas
Poslovni model Canvas

BMC vizuelno obuhvata više segmenata ključnih za biznis, a mi ćemo vam pomoći u popunjavanju!

1. Segment kupaca. Prvo pitanje – za koga proizvodite, ko su vaši kupci? Da li su to tinejdzeri, domaćice srednjih godina, ministri? Definisanje ciljne grupe je najbitniji korak, s tim što mnogi ne razumeju taj značaj, pa često smatraju da su njihova ciljna grupa SVI ili će navesti previše kategorija. Ključna reč je fokus. Utvrdite koje su vaše mogućnosti i gde imate najveće šanse.

2. Predlog vrednosti. Šta je to što kupac dobija od vas, koje proizvode/usluge? Koji problem mu se rešava? Ovo je deo koji bi trebalo da vas izdvoji iz mase sličnih preduzeća, tako da je potrebno posebno razraditi koje su vaše kvantitativne i kvalitativne konkurentske prednosti.

3. Kanali distribucije. Postoje 4 osnovna kanala uz pomoć kojih proizvodi dospevaju do krajnjih potrošača: direktna prodaja, velikoprodaja, maloprodaja i prodaja preko posrednika ili agenta. Svakako da nećete koristiti  sve kanale, već ćete se prilagoditi svom budžetu i prirodi delatnosti (ako ste na samom početku verovatno nećete koristiti agenta u prodaji). Već u narednim fazama poslovanja ćete biti u mogućnosti da iskoristite još neki vid distribucije ukoliko postoji realna potreba.

4. Odnosi sa kupcima. Definišite vezu s klijentima i nakon što se završi prodaja. Ovo je ključno zato što se na taj način stvaraju lojalni kupci, što je samo po sebi vrsta kapitala. Na vama je hocete li se odlučiti za korisničku podršku, automatizovanu uslugu, samouslugu, stvaranje tzv. zajednice ili zajedničke vrednosti kada su u pitanju vaši klijenti.

bmc

5. Ključni resursi. Svaki resurs koji posedujete, bilo da je fizički, finansijski, ljudski, intelektualni, društveni bi trebalo da bude u službi stvaranja vrednosti preduzeća i da potpomaže prodaju vašeg proizvoda.

6. Ključne aktivnosti. Kao i prethodni segment, i aktivnosti koje se preduzimaju treba da generišu vrednost. Stoga ih je bitno pobrojati i analizirati. Ukoliko utvrdite da neke aktivnosti više donose troškova nego koristi, najbolje je eliminisati ih.

7. Ključni partneri. Podrazumeva se da su partneri neophodni za opstanak, počevši od dobavljača, pa sve do strategijskih alijansi koje se formiraju sa npr. konkurentima. U slučaju da nemate dovoljno partnera, ovde možete definisati strategiju kako ih privući.

crtez

8. Tokovi prihoda. Šta je to što donosi prihod? Da li je to prodaja imovine, prodaja licence, lizing, rentiranje, usluge reklamiranja nekog proizvoda? Nepotrebno je naglašavati da je sigurnije imati što više izvora prihoda.

9. Struktura troškova. Utvrdite koliko iznose fiksni i varijabilni troškovi i uporedite njihov zbir sa prihodima da vidite jeste li profitabilni. Znajte da se model može modifikovati sve dok to ne postanete! U skladu s tim, razmislite o ekonomiji obima, ekonomiji širine ili nekom jednostavnijem načinu snižavanja troškova.

Ukoliko vas zanima ovaj model ili razmišljate o primeni istog, njegovu formu možete skinuti ovde.

Nina Bojić

nina@preduzetnik.rs

realna
Korišćenje BMC-a u praksi

Za vas preporučujemo:

Moje Fakture-bez muke do računa

Kada se bavite rastućim biznisom svaki sekund vam je važan. Međutim, postoji veliki broj stvari, …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *