Naslovna / VODI BIZNIS / Uspešne žene preduzetnice u Srbiji

Uspešne žene preduzetnice u Srbiji

Print Friendly

Srbija je zemlja na Balkanu gde još vladaju i ako je 21. vek predrasude naših baka i prabaka. Vreme koje su provodile kući i u krugu porodice mora postati prošlost.

Početkom 90-tih godina 20. veka u Srbiji je počela da se oslobađa privatna preduzetnička inicijativa i tada je bilo retko da žene upravljaju firmama ili da budu direktorke. Danas je svaka četvrta žena direktorka, 20 – 25% je žena preduzetnica u odnosu na ukupan zbir. U Srbiji se žene ređe odlučuju da same pokrenu svoj biznis. Najbolje vreme i godine za pokretanje svog biznisa su kraj dvadesete i početak tridesetih godina, tada su spremne da uče, napreduju, prepuste se riziku, imaju više hrabrosti i energije, slobodnog vremena i ako naprave greške uče iz njih ispravljaju ih i idu dalje. Jako je bitno prepoznati trenutak kada pokrenuti svoj biznis. Bitno je znati šta ženu čini srećnom, gde će se ispoljiti energija i stvaralački duh. Samo se tako stiže do uspeha. Karakteristično za Srbiju je da žene ispod 32 godine retko postaju preduzetnice. One su pre početka pokretanja svog biznisa bile zaposlene i radile su u sektoru u kome pokreću svoj biznis, pokreću ga iz nužde ali sa iskustvom. Uglavnom je to sektor usluga jer je nisko kapitalan i u njega ne treba prevelika finansijska ulaganja. Siromaštvo, nezaposlenost se odražava na žensko preduzetništvo danas u Srbiji, 85% ovih preduzeća su iz malog biznisa, broj zaposlenih je mali oko petoro. Jako je bitno da se žene što više uključe i pokrenu svoj biznis podpuno je nebitna suma novca koju će zaraditi, bitno je da su nešto same stvorile i da se ne boje okruženja, svakako će dobiti ohrabrenje, podršku bliskih ljudi.
Da bi postale uspešne preduzetnice potrebno je da unaprede svoje veštine iz oblasti biznisa, da stalno uče, napreduju, bore se, nije sve lako kako u životu tako i u biznisu ali kad se krene polako se sve gradi i sva se vrata otvore na pravi način i u pravo vreme. Treba znati usmeriti misli i biti koncizan, što je značajno u svakom poslu a naročito u pokretanju svog posla.

Pitamo se da li postoje modeli ili saveti kako postati uspešan u biznisu? Postoje uspešni preduzetnici koji na osnovu svog iskustva daju neke savete kako pokrenuti biznis i postati uspešan. Neki od saveta su:
– Ne pokrećite svoju firmu ako to nije vaša opsesija ili velika neostvarena ljubav.
– Ako imate unapred spremnu izlaznu strategiju, taj posao nije vaša opsesija.
– Birajte saradnike i zaposlite ljude za koje mislite da će voleti da rade u vašem radnom okruženju.
– Razradite kako da zaradite novac i na koji način ćete ostvariti plan prodaje. Zapamtite, prodaja leči sve.
– Fokusirajte se na vaše prednosti i budite najbolji u vašem poslu. Zaposlite ljude van glavne delatnosti kojom se bavite koji će se lako uklopiti u vašu poslovnu ideju.
– Stvorite osećaj zajedništva i pripadnosti firmi.
– U 21. veku tehnologija je veoma važna, savet, radite s onim sto vam je poznato, a to je i najjeftiniji način.
– Kada pokrećete firmu linija rukovođenja treba biti na jednom nivou, sve više od toga firmu vodi u propast. Kada firma dostigne određeni viši nivo uvedite menadžere koji će raditi na razvoju firme.
– Ne trošite novac na nepotrebne stvari.
– Sami uspostavite kontakt sa ljudima, sami plasirajte svoje podatke i informacije. Ne koristite usluge PR kompanije.
– Sve je danas stresno, probajte da kontrolišete nivo stresa u vašoj okolini i nagradite vaše saradnike za svako postignuće. Učinite sve da vaš posao bude zabavan i vama i svim zaposlenima.
Srbija se priključila razvijenim zemljama i zemljama EU, danas ima udruženja i organizacije koje okupljaju žene koje žele da se bave sopstvenim biznisom. Neka udruženja u Srbiji su:
– „Klub prvih žena“,
– „Evropski pokret u Srbiji“,
– „Udruženje poslovnih žena u Srbiji“ i dr.

Svako od ovih udruženja ima svoje aktivnosti i ciljeve. Njihov cilj je razvoj malih i srednjih preduzeća i preduzetništva u Srbiji kroz podršku vrednih i talentovanih žena i povećanja njihovog angažovanja u preduzetništu.
„Udruženje poslovnih žena Srbije“ osnovano je 1998. godine. One su Ambasadorke ženskog preduzetništva, postigle su određeni uspeh u oblasti preduzetništva i svojim iskustvom nastoje da motivišu druge žene da svoje poslovne ideje pretvore u realnost. Osim svog znanja i iskustva, ambasadorke su spremne da svoje lične priče o uspehu prenesu na buduće preduzetnice.
Uspešne ambasadorke ženskog preduzetništva u Srbiji i njihove poruke za pokretanje sopstvenog biznisa su:
• Anja Ivana Milić, arhitekta, osnivač i vlasnik projektantske i izvođačke kompanije “Arhi pro“ (Beograd),
Poruka: „Pronađite posao koji volite da radite. Isključivo ako volite svoj posao, vi ćete uspeti. Pronađite posao koji će vam pokrenuti leptiriće u stomaku. Samo ta strast će vas dovesti do uspeha u biznisu“.
• Afrodita Bajić, bavi se proizvodnjom prodajom ženske modne konfekcije „AMC-Afrodite mode collection“ (Beograd)
Poruka: „Odmah danas, optimizam, rad, trud, vizija, grabite znanje, grabite prilike, nemojte da se ljutite na druge i budite sretne“.
• Dragica Božinović, suosnivač i suvlasnik trgovinske firme „Novitas“ (Šabac)
Poruka: „Snaga i volja nam je svima data, samo treba da imamo motiv. Mislite pozitivno, budite uporne i strpljive“.
• Zorica Selaković, osnivač firme domaćih torti i kolača „DESSERT“ (Čačak)
Poruka: „Drage moje preduzetnice, radite, trudite se i uspeh vam je zagarantovan“.
• Jasmina Knežević, direktorka opšte bolnice „Bel Medic“ (Beograd)
Poruka: „Da bi se uspelo u bilo kom poslu, morate da imate najpre znanje i kompetentnost, a posle toga, na prvom mestu, jednu veliku ljubav ka poslu i želju da dođete do cilja koji vidite. Sledeće najvažnije je imati energiju da možete da pokrenete i druge, da napravite tim koji će da vidi to isto što vi vidite i da tom zajedničkom snagom, dođete do nove vrednosti“.
• Ljiljana Stanojević, direktorka preduzeća, bavi se metalopreradom, proizvodnjom i prometom mašinskih elemenata, „Stanojević“ (Valjevo)
Poruka: „Moj poslovni moto je doživotno učenje i usavršavanje, preispitavanje i poboljšavanje. To je jedini ključ uspeha“.
• Marija Stevanović, vlasnica Agencije za konsalting i menadžment „MS Employment“ (Svilajnac)
Poruka: „Emancipacija nam je donela puno toga dobrog, s tim što sada trebamo da pomognemo jedne drugima da se sa svim tim uspešno nosimo – odnosno da budemo podjednako ostvarene i kao poslovne žene i u okviru porodice kao majke“.
• Marina Milović, direktorka i vlasnica preduzeća, bavi se proizvodnjom, preradom i prometom meda i pčelinih proizvoda „Maja promet“ (Beograd)
Poruka: „Verujte u sebe, budite hrabre, istrajne i odvažne i uspeh će sigurno doći“.
• Nataša Milanović, vlasnica kompanije, bavi se proizvodnjom i preradom organske hrane „Biosil“ (Ugrinovci)
Poruka: „Postizanje uspeha je isto svuda: konstantno usavršavanje sebe, doslednost, istrajnost u poslu i poslovanju, podizanje svojih ciljeva na viši nivo i dostizanje istih. To je jedini primenjiv i pravi recept za uspeh“.
• Sanja Knežević, vlasnik i rukovodilac Turističko-kulturnog centra „Ethnoselo Latkovac“ (Latkovac, Aleksandrovac)
Poruka: „Baviti se biznisom nije ni malo lako. Ali ako imate cilj, i mislite da imate put do tog cilja, dovoljno energije, snage, volje i vere, vaš uspeh je zagarantovan“.

Jedno je sigurno danas, žene su mudre, vredne, radne, hrabre, snažne, uporne, istrajne, uspešne majke i supruge. Da li je Srbija na dobrom putu da probudi svest u ženama za preduzetništvom vreme će pokazati? Jedno je sigurno da je teško biti žena preduzetnik na Balkanu, ali puno je izazova i granice će se svakako pomerati.

Piše:Milena Nikolić

Za vas preporučujemo:

Mladi u biznisu

Zaposliti se danas, naročito u struci predstavlja veliki izazovo za sve mlade ljude u našoj …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *